برنامه موبایل آموزش آشپزی Tasty
Tasty ، اپلیکیشن آموزش آشپزی به روش خوشمزه
۱۳۹۸-۰۴-۱۶
بررسی تخصصی و دانلود بازی موبایل فوتبال PES 2019
Pro Evolution Soccer 2019 ،بازی فوتبال محبوب گیمرها
۱۳۹۸-۰۴-۱۸

مسئولیت مالیاتی بنیان‌گذاران استارت‌آپ ها چیست؟

مالیات یکی از سختترین و پر چالش ترین بخشهای امور مالی و حسابداری یک استارت‌آپ است. متاسفانه اکثریت بنیان گذاران از مسئولیت مالیاتی و قوانین مالیاتی ای که آنچنان هم شفاف نیستند با خبر نیستند. در یک کلام باید بدانید که هر استارت‌آپ یک کسب و کار است و هر کسب و کاری شامل مالیات می شود و اعضای هیات مدیره آن نیز مسئولیت‌هایی در مقابل موارد مالیاتی دارند.

در گذشته سازمان امور مالیاتی طی بخشنامه‌های خود اعلام کرده بود که تمامی اعضای هیات مدیره شرکت‌ها حتی اگر فقط یک سهم از کل مجموع سهام آن شرکت را دارا باشند در قبال پرداخت مالیات شرکت به یک میزان مسئولیت دارند. و این مسئولیت مالیاتی باعث می‌شد تا طبق ماده ۱۹۸ و ماده ۲۰۲ اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم در صورتی که استارت‌آپ مالیات خود را پرداخت ننماید، سازمان امور مالیاتی می تواند نسبت به توقیف اموال هر یک از سهامداران اقدام نماید. اما این قانون که ترس زیادی را برای اعضا هیات مدیره به ارمغان آورده بود در سالهای ۱۳۸۷ و ۱۳۹۳ دستخوش تغییراتی شده و از آن به بعد مسئولیت مالیاتی استارت‌آپ صرفا متوجه اعضایی از هیات مدیره است که صاحب امضا و مسئول در زمینه پرداخت مالیات بر درآمد شرکت در دوران تصدی خود بوده اند دانسته شد و سایر بخشنامه هایی که دارای مغایرتی با این اصلاحات بود تماما باطل شدند.

توقیف اموال مدیران استارت‌آپ به دلیل مسئولیت مالیاتی بابت پرداخت مالیات

سازمان امور مالیاتی پس از اصلاحاتی که انجام داده است فقط در مواردی زیر می تواند یک مدیر را ممنوع الخروج کرده و یا رای بر توقیف اموال وی دهد:
۱-بدهی ناشی از مالیات قطعی شرکت در زمانی که آن مدیر صاحب امضا بوده است، از محل اموال و دارایی های استارت‌آپ پرداخت و تسویه نشده باشد.
۲-مدیر در دوران خدمت خود باید از صاحبین امضا مجاز شرکت یا استارت‌آپ بوده باشد.
۳-بدهی مالیاتی در دوران تصدی و صاحب امضایی آن مدیر قطعی شده باشد.
۴-بدهی مالیاتی مربوط به دوران تصدی مدیر در سمت اش باشد.

پس در نتیجه اگر شما فقط عضوی از هیات مدیره یک استارت‌آپ هستید و حق امضا ندارید به هیچ وجه نباید نگران مسئولیت مالیاتی باشید. همچنین اگر شما قبلا صاحب امضا بوده اید و مشکل مالیاتی ای با سازمان امور مالیاتی نداشته اید، اکنون که دیگر صاحب امضا نیستید نباید نگرانی ای در خصوص مسئولیت مالیاتی داشته باشید.

در حاشیه باید عنوان کنیم که در پایان هر سال مالی خود به سرعت به دنبال دریافت سند مالیات قطعی خود باشید که در آینده و حتی پس از  انحلال شرکت، سازمان امورمالیاتی برای شما مالیات جدیدی در نظر نگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.