معرفی اپلیکیشن مدیریت پسماند زیست اپ
زیست اپ ، از زباله های خود کسب درآمد کنید
۱۳۹۸-۰۵-۱۵
نقد و بررسی اپلیکیشن کیفیت هوای تهران
کیفیت هوای تهران را به تفکیک مناطق بدانید
۱۳۹۸-۰۵-۲۰

وستینگ سهام یا اعطای سهام در استارتاپ چیست؟

وستینگ سهام

وستینگ سهام به معنای اعطای سهام به سهام دار با توجه به مدت حضور وی در استارتاپ است. اکثر سرمایه‌گذاران خطر پذیر(VC) در زمان سرمایه‌گذاری روی یک استارتاپ، بندی تحت عنوان Vesting و یا رهن سهام قرار می دهند که در ادامه در این خصوص بیشتر توضیح خواهیم داد.

وستینگ سهام را به چه منظوری استفاده کنیم؟

در زمان شروع یک استارتاپ یا کسب و کار نوپا، بنیان گذاران تمامی سهام آن کسب و کار را به درصدهای مختلف بین یکدیگر تقسیم می کنند. تا اینجای کار همه چیز عالیست! اما اگر سهامداری بخواهد از شرکت خارج شود چه اتفاقی خواهد افتاد؟ آیا با آنکه دیگر برای استارتاپش زمان نمی گذارد باید همچنان اگر کسب و کار به سود دهی رسید به اندازه سهام اولیه اش سود بگیرد؟ وستینگ سهام آمده است تا این مشکل را بر طرف کند. برای مثال یک شرکت با دو سهامدار با سهم مساوی ۵۰ درصدی شروع به کار می کند، حال بعد از گذشت ۶ ماه یکی از سهامداران خواهان آن است که سهام خود را نگه دارد ولی دیگر فعالیتی در شرکت انچام ندهد. در این حالت سهامدار دوم باید سهام وی را خریداری کند که با توجه به آنکه سهامداری که مایل به خروج است نمی خواهد سهامش را بفروشد این امکان وجود نداشته و یا می بایست  سهامدار دوم همه کارها را به دوش بکشد و در پایان ۵۰ درصد آنچه برایش تلاش کرده است را بی هیچ چشمداشتی به سهامدار خارج شده تقدیم کند. در صورتی که این دو سهامدار بند رهن سهام یا Vesting را در قرارداد فی مابین لحاظ  کرده باشند، چنین مشکلی رخ نخواهد داد و هرکس با توجه به تلاشی که برای کسب و کار کرده است سهامدار خواهد ماند.

Vesting چگونه کار می‌کند؟

در بند مربوط به وستینگ سهام ، اصولا یک بازه زمانی برای مثال ۵ ساله در نظر گرفته می شود و در صورتی که یک سهامدار به طور مداوم در این ۵ سال تمام وقت خود را صرف استارتاپ مذکور کرده باشد مالک ۱۰۰ درصد سهام خود خواهد بود. این بدان معناست که تا زمانی که کسی کار نکند مالک سهام خود نخواهد بود. در قرارداد های سرمایه گذاری و یا همکاری اصولا اینچنین قید می‌کنند که اگر فردی سال اول را کاملا در اختیار استارتاپ باشد مالک قطعی ۲۵ درصد از سهام خود خواهد بود که به این دوره در اصلاح Cliff گفته شده و بدان معناست که برای داشتن میزان حداقلی سهام ، هر فرد باید بنا بر زمان مشخص شده در روند استارتاپ حضور کافی و مناسب داشته باشد. پس از دوران Cliff اصولا اینچنین توافق می شود که  به ازای هر سه ماه که یک سهامدار تمام وقت خود را همراه مابقی افراد صرف پیشرفت کسب و کار می کند مالک درصدی معین از سهام خود خواهد شد. برای مثال اگر سهامداری قبل از یکسال اقدام به ترک شرکت کند با آنکه در ابتدا قرار بر آن بوده است که مالک ۵۰ درصد کل سهام باشد، ولی دیگر سهمی به وی تعلق نمیگرد. یا اگر وی پس از پایان سال اول تصمیم به خروج یا به اصطلاح Exit بگیرد از آن ۵۰ درصد سهام رهنی وی، مالک قطعی ۲۵درصدش خواهد شد و مابقی بین دیگر سهامداران تقسیم می گردد و در عمل آن فرد دارای ۱۲٫۵ درصد از سهام کل شرکت خواهد بود.

میزان زمانبندی خروج سهام از رهن و درصدهای آن کاملا توافقی بوده و با توجه به شرایط هر کسب وکار متفاوت است. پس بهتر است برای جلوگیری از اختلافات آینده و پیگیری از پایمال شدن حق افراد، نسبت به این بند در قرارداد استارتاپ خود حساس بوده و وقت صحیحی را صرف این بند کنید.

مزایا وستینگ سهام چیست؟

از جمله مزایای بند Vesting در قراردادهای سرمایه گذاری یا همکاری می توان به حفاظت حق بیناین‌گذاران و سهامداران مقابل یکدیگر، کاهش میزان ریسک مشارکت و افزایش انگیزه برای سهامداران در جهت فعالیت بیشتر در استارتاپ اشاره کرد.

 

1 Comment

  1. محسن گفت:

    نکته خاصی نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.