نقد و بررسی برنامه مبوایل و معرفی اپلیکیشن فوراسکوئر
فوراسکوئر ، راهنمای شهر در دست شماست
۱۳۹۸-۰۵-۰۵
نقد و بررسی بازی موبایل Hooked Inc
Hooked Inc ، ماهیگیری کن،دریانوردی کن و ثروتمند شو
۱۳۹۸-۰۵-۰۹

ارزش اسمی سهام و ارزش واقعی سهام در استارتاپ‌ها

ارزش اسمی سهام ارزش واقعی سهام

سهام تشکیل دهنده هر شرکت یا استارتاپ برای مشخص نمودن میزان دارایی هر فرد از آن کسب و کار است. هر فرد با میزان سهم یا سهامی که از کسب و کاری در اختیار دارد مالک بخشی از آن شرکت است و در سودی که آن شرکت می سازد، شریک می‌باشد.هر سهم دارای ارزشی مادی بوده که این ارزش به دو شکل ارزش اسمی سهام و ارزش واقعی سهام تقسیم می شود.

ارزش اسمی سهام چیست؟

هر شرکت در زمان ثبت خود سرمایه اولیه ای را ثبت کرده و آن سرمایه را به تعدادی سهم با ارزش مشخص تقسیم کرده و به فرد مشارکت کننده در تاسیس شرکت تعدادی سهم به عنوان دارایی آن فرد در مقابل آورده مادی یا معنوی اش واگذار می کنند. برای مثال اکثر شرکت‌ها و استارتاپ‌ها با سرمایه اولیه ۱ میلیون تومان به ثبت می رسند و ارزش هر سهم را ۱۰ ریال مشخص می کنند و به این ترتیب ارزش اسمی شرکت خود را برابر ۱ میلیون تومان و ارزش اسمی هر برگ سهام خود را برابر با ۱۰ ریال تعیین کرده اند.که واضح و مشخص است که حتی کوچکترین و زیانده ترین شرکتها ارزشی بیش از این داشته و همچنین هر سهم آن نیز ارزشی متفاوت خواهد داشت. در یک جمله ارزش اسمی سهام تشکیل شده است از تقسیم سرمایه اولیه شرکت به تعداد سهام کلی تعریف شده برای شرکت.

ارزش واقعی سهام چیست؟

زمانی که صحبت از ارزش واقعی یک شرکت یا کسب وکار می شود شیوه محاسبه خاص خود را داشته و سرمایه اولیه به دلایل مختلف آیتم مناسبی برای قرار گیری در فرمول محاسبه ارزش واقعی نیست. ارزش گذاری واقعی هر شرکت اصولا با آیتم‌هایی از قبیل دارائی های شرکت، سودآوری شرکت، قدمت شرکت، سودهای آتی پیش بینی شده، تعداد و کیفیت مشتریان،کیفیت و بزرگی  برند و موارد متعدد دیگیری که بر مبنای هر کسب و کار و وضعیتش مشخص می شود محاسبه میگردد. پس از به دست آمدن ارزش واقعی یک شرکت این ارزش بر تعداد سهام مشخص شده در اساسنامه شرکت تقسیم شده و ارزش واقعی هر سهم به دست می آید. از این پس هر کسی که خواهان به دست آوردن درصدی از شرکت،کسب و کار یا استارت‌آپ باشد، باید از سهامداران آن کسب و کار با قیمت مشخص تعدادی سهم را خریداری کرده و هزینه مالی آن را مستقیم به شخص یا اشخاصی که مالک قبلی آن سهم بوده اند بپردازد.

دریافت سهم از کسب وکار توسط سرمایه گذار فقط با پرداخت ارزش سهام به سهامدار امکان پذیر است

این روزها اکثر استارتاپ ها به دنبال سرمایه گذارانی هستند که نقدینگی را وارد شرکتشان کرده و با آن نقدینگی شرکت بتواند ادامه رشد و حیات دهد. برابر قانون، سرمایه گذار علاوه بر مبلغی که تحت عنوان آورده نقدی به شرکت تزریق می کند می‌بایست به هر سهامدار نیز بابت سهامی که از وی تصاحب می کند بپردازد. متاسفانه این روزها سرمایه گذاران تنها پول را وارد شرکت کرده و هیچ هزینه ای به سهامداران بابت سهامی که به سرمایه گذار واگذار می کنند پرداخت نمی کنند، که این عمل نه تنها غیرقانونیست بلکه توسط سهامدار قابل پیگیری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.