پادکست کمیکولوژی از آن دست پادکستهایی است که موضوع خاص، جذاب و البته دست نخورده ای را دنبال می کند. پادکست کمیکولوژی به دنیای کمیک می پردازد و در اکثر اپیزودهای آن یک شخصیت کمیک که پیش از این رسانههای دیگر آنچنان به وی بها نداده اند بررسی می شود و خصوصیات آن شخصیت بیان می شود. همچنین تاریخچه ای از شخصیت مورد بحث و سیر تکاملش نیز ارائه می گردد. پادکست کمیکولوژی از صدا گذاری خوبی بهره می برد و مخاطب خاص خود را دارد و ناگفته مشخص است که در بین مخاطبان خود جایگاه خوبی را نیز به دست آورده است. تولیدکننده کمیکولوژی با بهره گیری از چاشنی طنز و گاه ارائه نکات گزنده سعی می کند تا هر اپیزود را شنیدنی تر کند. این برنامه به طور معمول در اپیزودهایی زیر ۲۰ دقیقه و به صورت هفتگی تولید می شود و طبق گفته تولید کننده تا صد قسمت بعدی نیز محتوای قابل ارائه دارند.
ما در این مطب از اپتان به سراغ پادکست کمیکولوژی رفتیم و مصاحبه ای با تولید کننده آن ترتیب دادیم که در زیر می توانید بخوانید و سپس در انتهای مطلب لینک های دسترسی به این برنامه را قرار داده ایم.
پادکست کمیکولوژی را برای مخاطبین معرفی کنید
همونطور که از اسم پادکستمون انتظار میره، ما در کمیکولوژی پیرامون کمیک صحبت میکنیم. سعیمون بر اینکه در درجه اول مخاطبمون رو سرگرم کنیم، و در کنار اون یه پنجرهای براش به دنیای کمیک باز کنیم و تشویقش کنیم از محتوای بی حد و مرزی که توی این مدیوم انتقال اطلاعات هست استفاده کنه. همهی ما مثلا با ادبیات و سینما آشنا هستیم و میدونیم که چقدر میتونن سرگرم کننده و در عین حال آموزنده باشن. دنیای کتابهای کمیک هم میتونه تمام این ویژگیها رو داشته باشه، اما خیلیها در موردش اطلاعاتی ندارن.
چه شد که تصمیم به ساخت پادکست گرفتید؟
ما قبل از شروع پادکست حدود یک سال کمیکولوژی رو توی شبکههای اجتماعی پیش میبردیم و محتوای مکتوب ارائه میدادیم. فکر ساختن پادکست از اول تو سرمون بود، اما برای انتشارش عجله نکردیم و برای ساختن چارچوب کلی برنامهها حوصله به خرج دادیم. سعی کردیم تا حد ممکن جوانب کار رو هم پیشبینی کنیم تا پادکستمون از همون اپیزود اول کیفیت قابل قبولی داشته باشه.
در این مسیر با چه چالش ها و مسائلی روبرو شدید؟
بستگی داره چالش رو چطور تعریف کنیم. میشه گفت تمام کارهایی که برای تولید پادکست کمیکولوژی انجام میدیم، از گویندگی تا تدوین تا نحوهی انتشار هر اپیزود، هر کدوم یه نوعی چالش هستن. همیشه برای انجام دادن هر کدوم از مراحل دنبال روشهای بهتر و بهینهتر هستیم و این یه جور چالش مستمر به وجود میاره که نه یه نکتهی منفی، بلکه از لذتبخشترین بخشهای ساختن پادکسته.
تا چه زمانی تولید پادکست کمیکولوژی را ادامه خواهید داد و برنامه شما برای آینده آن چیست؟
ما از الان برای قسمت صدممون هم برنامه داریم!
ولی گذشته از شوخی احساس میکنیم هنوز اول این راه هستیم و خیلی کار برای انجام دادن هست. در حال حاضر دلیلی هم وجود نداره که کارمون رو متوقف کنیم.
نظر شما در خصوص دنیای پادکست های فارسی چیست؟
پادکستهای فارسی روز به روز تعدادشون بیشتر میشه و پادکستهای قوی، متوسط و ضعیف با موضوعات مختلف متولد میشن. خیلیها فکر میکنن این تعداد زیاد باعث میشه کیفیت تحت الشعاع قرار بگیره و پادکستهای خوب بین سیل پادکستها گم بشن. من با این نظر موافق نیستم و به نظرم هر پادکستی در نهایت مخاطبهای خودش رو پیدا میکنه. نه تنها کسی جای کسی رو تنگ نمیکنه، بلکه هر پادکستی که شنیده میشه با ترویج فرهنگ پادکست گوش دادن به پادکستهای دیگه هم کمک میکنه.
آینده پادکست فارسی را چگونه ارزیابی می کنید؟
پادکست در سراسر دنیا مدیوم رو به رشدیه. همون طور که سرویسهای استریم ویدیو دارن کم کم جای تلویزیون رو میگیرن، جایگزین رادیو هم پادکسته. توی ایران هم پادکست نسبت به انواع دیگهی رسانه به استاندارد جهانیش نزدیکتره. این روزها که خیلی از مردم جامعهی ما با رسانهها قهر کردن، وجود یه راه ارتباطی مستقل مثل پادکست واقعا نعمته.
جای چه موضوعات و چه نوع پادکست های در دنیای پادکست فارسی خالیست؟
موضوعات دست نخورده رو اینجا نمیگم تا بعدا خودم در موردشون پادکست بسازم!
راه های تبلیغات و معرفی پادکست چیست و شما از چه راه هایی استفاده کرده اید؟
ما هم مثل خیلی از پادکستهای دیگه از باستانیترین روش تبلیغ استفاده میکنیم. تبلیغ شفاهی نفر به نفر. قدیمی بودن این روش به معنای ناکارآمد بودنش نیست. اتفاقا امروز با رشد شدید شبکههای اجتماعی این شکل از تبلیغ میتونه از همیشه موثرتر باشه. ما هم مثل بقیهی پادکستها از شنوندههامون میخوایم که ما رو به کسایی که فکر میکنن از پادکستمون خوششون میاد معرفی کنن.
به نظرم هر چقدر تعداد سازندهها و شنوندههای پادکست بیشتر بشه تبلیغ هوشمند و هدفمند پادکست با استفاده از الگوریتم میتونه قویتر بشه و تنها این نوع از تبلیغه که به نظر من میتونه از همون روش سنتی نفر به نفر بهتر عمل کنه.
و اما حرف آخر؟
از اپتان تشکر میکنم که ما رو معرفی میکنه. از هر کسی که هر جای دنیا داره پادکست میسازه یا پادکست گوش میده هم تشکر میکنم. از هر کس دیگهای که به هر شکلی محتوای مفید تولید میکنه یا از محتوای مفید استفاده میکنه هم ممنونم. امروز ما آدمها به لطف اینترنت از هر زمانی در تاریخ به هم نزدیکتریم و چه بهتر که از این ابزار عظیم ارتباطی نهایت استفادهی ممکن رو ببریم.
پادکست کمیکولوژی در پلتفرمهای زیر منتشر شده و با کلیک روی هر کدام می توانید آن را بشنوید
کست باکس ، انکر ، اپل پادکست، اسپاتیفای ، گوگل
همچنین از روشهای زیر می توانید با تیم پادکست کمیکولوژی در ارتباط باشید
تلگرام ، اینستاگرام ، توییتر ، ایمیل: [email protected]