نکته حقوقی استارتاپ
۳۰ نکته مهم حقوقی استارتاپ‌ها از ایده تا تجاری سازی (قسمت اول)
۱۳۹۸-۰۸-۱۳
بازی تهرونی | نقد و بررسی بازی | معرفی بازی موبایل
نقد و بررسی بازی تهرونی، مکعب‌ها را بترکون تا وسایلت رو جمع کنی
۱۳۹۸-۰۸-۲۲

سرمایه گذار فرشته (Angel Investor) کیست؟

سرمایه گذار فرشته | Angel Investor

سرمایه گذار فرشته یا Angel Investor فردی است که با استفاده از منابع مالی خود، سرمایه اولیه را برای استارتاپ های کوچک و در حال شروع یا کارآفرینان فراهم می کند. به طور معمول سرمایه گذاران فرشته را می توان بین آشنایان و اقوام، خانواده درجه یک و دیگر کارآفرینان یافت.بودجه ای که توسط سرمایه گذار فرشته تامین می شود ممکن است فقط برای یک بار باشد و به عنوان سرمایه اولیه برای شروع در اختیار استارتاپ قرار گیرد و در مواردی ممکن است این تزریق سرمایه مداوم بوده به قصد پشتیبانی و گذر شرکت از مراحل اولیه صورت پذیرد.

نگاه و رویکرد سرمایه گذار فرشته

سرمایه گذاران فرشته افرادی هستند که علاقه‌مند به سرمایه گذاری در مراحل اولیه یک استارتاپ می باشند. آنها می‌دانند که این نوع سرمایه گذاری ریسک بالایی دارد و به طور کلی کمتر از ۱۰ درصد از بودجه ویژه سرمایه گذاری خود را صرف این مدل سرمایه گذاری می کنند. این قشر سرمایه گذار در نهایت خواهان سودی بیشتر از سود ناشی در سرمایه گذاری های سنتی هستند.

سرمایه گذار فرشته اصولا رویکرد بهتری نسبت به دیگر تامین کنندگان مالی، مانند وام دهندگان دارند زیرا آنها برای مرحله اول و شروع کار اقدام به تزریق سرمایه می کنند نه بر حسب تجارت و دفاتر مالی موجود، از این رو تمرکز اصلی آنها بر روی سود نهایی قابل دستیابی است و نه خود استارتاپ و موضوع فعالیت آن کسب و کار.

در روند کار نام هایی نظیر  سرمایه گذار غیررسمی، سرمایه گذار خصوصی، سرمایه گذار بذری و یا فرشتگان تجاری به سرمایه گذار فرشته گفته می شود. این افراد اکثرا دارای سرمایه کافی هستند و در ازای سهام مالکیت و یا بدهی قابل، تبدیل مبلغ مورد نیاز را به استارتاپ تزریق می کنند.

تاریخچه اصطلاح سرمایه گذار فرشته (Angel Investor)

اصطلاح فرشته یا Angel اولین بار در تئاتر “برادوی” در زمانی که ثروتمندان برای کمک به پیشرفت تولید تئاتر پول می دادند استفاده شد. اصطلاح سرمایه گذار فرشته یا Angel Investor توسط آقای ویلیام وتزل بنیان‌گذار دانشگاه نیوهمپشایر و مرکز تحقیقات سرمایه گذاری این دانشگاه به وجود آمد.

سرمیاه‌گذار فرشته به چه کسی گفته می شود

چه کسی می تواند سرمایه گذار فرشته باشد؟

سرمایه گذاران فرشته معمولا افرادی هستند که توانسته اند به وضعیت “سرمایه گذار معتبر” دست یابند، هرچند این عنوان، شرطی ضروری نیست. SEC یا کمسیون بورس و اوراق بهادار به کسی لقب “سرمایه گذار معتبر” را می دهد که دارای منابع مالی بیشتر از ۱ میلیون دلار در روشهای مختلف سرمایه گذاری باشد. همچنین فردی که درآمد وی در سال قبل بیش از ۲۰۰ هزار دلار باشد و اقدام به سرمایه گذاری نموده باشد نیز “سرمایه گذار معتبر” نامیده می شود. اما برای مثال زوج متاهلی که روی هم رفته در سال گذشته ۳۰۰ هزار دلار درآمد داشته اند در این دسته بندی قرار نمی گیرند.

در اصل این افراد هم توان مالی مورد نیاز دارند و هم به صورت شخصی تمایل شدیدی به سرمایه گذاری در استارتاپ ها و حمایت از آنها دارند. شرکت های نوآور نیز اکثرا تمایل بیشتری دارند تا تامین سرمایه آنها از جانب این افراد باشد، زیرا معتقد هستند که دیگر سرمایه گذاران حق و حقوق آنها را پایمال می کنند و فقط به دنبال منافع خود هستند و به شرکای اصلی استارتاپ ها و زندگی آنان بهایی نمی دهند.

منابع تامین مالی سرمایه گذاران فرشته

سرمایه گذار فرشته معمولا از پول خود برای سرمایه گذاری استفاده می کنند و این مورد برخلاف دیگر سرمایه گذاران و شرکت های سرمایه گذاری است که از بودجه‌ی  جمع آوری شده از افراد مختلف در صندوق سرمایه گذاری استراتژیک خود جمع کرده اند اقدام به سرمایه گذاری می کنند.

برخی از سرمایه گذاران فرشته هستند که نماینده افراد دیگری بوده و از سوی چند شخص مختلف اقدام به تامین بودجه می کنند اما نکته مهم اینجانست که هر یک از سرمایه گذاران به صورت مشخص دارای برای مثال سهام آن کسب وکار می شوند در صورتی که صندوق تحت نام صندوق و یک صاحب سهم اقدام به دریافت سهام مالکیت می کنند.

چه استارتاپ هایی برای سرمایه گذاران فرشته جذاب هستند؟

اکثر سرمایه گذاران فرشته در اولین موارد سرمایه گذاری های خود شکست می خوردند از این رو سرمایه گذاران حرفه ای سعی می کنند در ابتدا پیشنهادهای ابتدایی و پیشنهادهای عمومی اولیه (IPO) را جمع آوری کرده و با مطالعه دقیق، آنهایی که نرخ موثر سود بین ۲۰ تا ۳۰ درصد رادارند انتخاب کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.